راز موفقیت اپلیکیشن های موبایل چیست؟

راز موفقیت اپلیکیشن های موبایل چیست؟

احتمالا تابحال چندین بار با لیست هایی با عناوینی مانند برترین اپلیکیشن های ماه یا سال در مارکت های داخلی مانند کافه بازار و یا مارکت های بین المللی مانند Google Play برخورد کرده اید.
بنظرتان چه چیزی اپلیکیشن های موبایل موجود در این لیست ها را از صد ها هزار اپلیکیشن موبایل دیگر متمایز می کند؟
اصلا راز موفقیت این اپلیکیشن های موبایل چیست؟ انتخاب نام مناسب برای این اپلیکیشن ها ؟ گرافیک زیبا ؟ استفاده از انیمیشن های جذاب؟
تمامی این مواردی که در فوق اشاره شد به موفقیت اپلیکیشن شما کمک می کند اما این ها تنها معیار برای موفقیت اپلیکیشن موبایل شما نیست.
هفته گذشته تیم ما در شرکت طراحی پرتو این مورد را تحلیل و بررسی کرد و نتیجه آن بررسی ، مواردی شد که در ادامه به اطلاعتان می رسانیم.
اپلیکیشن شما برای اینکه به یک اپلیکیشن فوق العاده و موفق تبدیل شود به سه ویژگی احتیاج دارد :

۱- اپلیکیشن شما باید کار اصلی خود را به بهترین نحو انجام دهد.
بزرگترین اشتباهی که امروز در اپلیکیشن های موبایل بسیاری دیده می شود وجود امکانات بسیار زیاد است. امکاناتی که تنها به کمیت آن فکر شده و نه به کیفیت آن !
اپلیکیشن شما بهتر است سرویس اصلی خود را به بهترین نحو ممکن به کاربران خود ارائه دهد.
برای مثال اپلیکیشن موبایل اسنپ را بررسی می کنیم.
اپلیکیشن موبایل اسنپ دهها امکان مختلف در اختیار شما قرار نمی دهد.سرویس اصلی اپلیکیشن هایی مانند اسنپ ، درخواست خودرو است و اسنپ به بهترین و ساده ترین روش آن را در اختیار کاربرانش قرار می دهد.

اپلیکیشن مشاور حقوقی همراه که به تازگی توسط شرکت طراحی پرتو منتشر شده ، همانطور که از نامش  پیداست تنها سرویسش ارائه خدمات مشاوره حقوقی آنلاین می باشد و آن سرویس را به بهترین نحو ممکن ارائه می کند.

۲- بازار هدف خود را بشناسید!
شما باید قبل از اینکه ایده خود را اجرا کنید در مورد بازار هدف خود مقداری تحقیق کنید. آیا ایده ای که دارید به همان اندازه ای که برای شما جذاب است ، برای دیگران هم جذابیت دارد؟ فکر می کنید بازار هدف اپلیکیشن شما چند درصد از کاربران فعال اینترنت می باشد؟ ۱۰% ؟ ۳۰ % یا بیشتر؟
ما در تیم مشاوره شرکت طراحی پرتو بارها با موارد جالبی برخورد می کنیم که در آن فردی که ایده و سرمایه دارد  هیچگونه تحقیقی در مورد ایده خود انجام نداده است و در بسیاری از موارد بدیهیست که ایده ارائه شده شکست خواهد خورد !

۳- اپلیکیشن شما باید با کیفیت ، استاندارد و سریع باشد.
تعدادی از اپلیکیشن هایی که بصورت روزانه از آنها استفاده می کنید را بررسی کنید. آنها کند نیستند ، Crash نمی کنند! و سرویس خود را به بهترین نحو ارائه می دهند.
آنها مانند اپلیکیشن های پیشفرض گوشی هایمان کار میکنند. مثلا اپلیکیشن که بصورت پیشرفته وظیفه مدیریت پیامک ها را بر عهده دارد و یا اپلیکیشن دوربین موبایل که توسط آن روزانه دهها عکس سلفی و غیر سلفی ثبت می کنیم.
ما طرفدار نظریه ماریسا مایر (Marissa Mayer) ، مدیر عامل شرکت یاهو هستیم.
کاربر اپلیکیشن موبایل شما باید به سادگی به تمامی بخش های اپلیکیشن شما دسترسی داشته باشد و هر لحظه که دلش می خواهد از اپلیکیشن شما خارج شود.
البته بدیهیست سرعت اپلیکیشن موبایل شما و سرور مرتبط با آن در اینجا نقش بسیار مهمی ایفا می کند.
احتمالا در تعدادی از اپلیکیشن های ایرانی مشاهده کرده اید که در زمان خروج ، اجازه بیرون رفتن از برنامه را نمی دهد و دیالوگی باز می شود و از شما درخواست می کند تا در مارکت کافه بازار به آن اپلیکیشن رای دهید.
این ایده در خیلی از موارد برای کاربران مزاحمت ایجاد می کند و کاربر بجای رای پنج ستاره ، رای تک ستاره خود را برای آن برنامه ثبت می کند.
جمع بندی
کیفیت ارائه خدمات شما در اپلیکیشن موبایل برای کاربران بسیار اهمیت دارد. کمیت تعداد سرویس شما آنچنان مهم نیست ، سعی کنید همان چند امکانی که در اپلیکیشن خود ارائه می دهید را به بهترین و سریع ترین نحو ممکن ارائه کنید.
برای برنامه نویسی و توسعه اپلیکیشن خود ترجیحا سراغ افراد غیر حرفه ای که به عنوان فریلنسر (Freelancer) فعالیت می کنند نروید و با شرکت ها حرفه ای فعال در این زمینه همکاری کنید.
پس از آماده سازی اپلیکیشن نیز اپلیکیشن خود را بصورت کامل با همکاری شرکت توسعه دهنده تست کنید و با برنامه ریزی روانه بازار کنید.

نظرات

ارسال نظر

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.